loading...
کُــــــــــــــــرد
آریاس بازدید : 3840 پنجشنبه 13 شهریور 1393 نظرات (0)


 ابزارهای قدیمی موسیقی بدون شک نشانه ای از فرهنگ هر جامعه هستند که در این بین "دوزله" یا جفتان یکی از سازهای موسیقی مناطق کردنشین و به ویژه در استان ایلام است که هم اکنون به مرور زمان در حال فراموشی است. کردهای ایران دارای موسیقی بسیار غنی و سرشار از عشق، احساس، محبت و... هستند که از دیرباز تاکنون نزد مردم جایگاه خاصی داشته است. بدون شک موسیقی کردی یکی از غناهای فرهنگی کردستان محسوب می شود. در زبان و موسیقی کردی ویژگی ها و ابزار بسیار زیادی وجود دارد که در هر منطقه تفاوت دارد و در استان ایلام از سازهای مخصوصی برای موسیقی استفاده می شود که از قدیم تاکنون در بین مردم رواج داشته است. در گذشته که مردم ابزاری برای نواختن موسیقی نداشتند از نی ابزاری به نام دوزله برای ایجاد آوایی زیبا می ساختند که هم اکنون در پاره ای از اوقات صدای آن شنیده می شود.

دانلود دوزله در ادامه مطلب

آریاس بازدید : 1547 سه شنبه 04 شهریور 1393 نظرات (0)

مشك در ميان مردم ر وستايي و عشايري ،جنبه ي تقدس داشته است .زيرا
مظهر خير و بركت بوده و بقا و حيات جوامع ايلي مبتني بر رونق و پايداري آن است .به همين خاطر براي قداستش كه از بركت الهي مي ب اشد،اشعار موزوني وجود دارد كه حكايت از نوعي جاندارگرايي و في تيشيسم دارد.بنابراين به هنگام مشك زني ،زنان و دختران مشك زن با اين باور كه بر« برمشكه »كره ،زياد مي شود،به خواندن اشعار و ابياتي مي پرداختند و با در دست گرفتن دسته هاي چوبي دو سر مشك كه به آنها« دسلقرت »گفته مي شد،شعر خواني محلي آغاز مي گشت و اين كار در تمامي بخشي از زمان زدن مشك ادامه داشت و اين ابيات خوانده مي شد:
 1- مه شكه ت بژه ن ،نيمه رو شه قه         ميوانه يل ها تین وه ده مه ته قه
ترجمه :اي مشك زن مشكت را زودتر بزن هنگام ظهر است ،زيرا مهمانان دارند مي آيند.

2-ئه ر مه شكه ي مني خاترم ديري        « هومو ه ي ره » ئه و سه رم ناري

ترجمه : اگر مشك من هستي و خاطرم را مي خواهي ،بايد مرا بدهكارنکنی

- مه شكه سوره كه م هه ر هووه مه كه ي       نه زه ر خودا خه ير كووه مه كه ي

ترجمه:مشكه سرخ و قشنگم مدام هو هو مي كند و براساس خواست و مشيت الهي خير جمع مي كند .يعني مشك من هر بار كه تاب مي خورد گويي نداي هوهو سر مي دهد و خدا را مي خواند و با جلب نظرالهي خير و بركت را برايم جمع مي كند.


4-مه شكه كه م ژه نيا ،كول كره په تي       له كوو بارم كيه ني قي مه تي

ترجمه : حال كه مشك من زده شد و تماما تبديل به كره ي خالص شد .آب از كدام چشمه ي ارزشمند برايش بياورم كه آن را شستش و دهم . يعني ،مشك من زده شده و سراسر ماست آن تبديل به كره شده است .

آریاس بازدید : 355 یکشنبه 15 تیر 1393 نظرات (0)

- بافت سیاه چادر:  که در اصطلاح محلی( دوار) به آن گفته می شود معمولاً توسط زنان عشایر در استان و با استفاده از موی بز بافته می شود. از جمله ویژگی های سیاه چادر می توان به خواص فیزیولوژی موی بز اشاره کرد که بر خلاف بقیه مواد در گرما منقبظ و در سرما منبسط می شود و این به کاربرد ممتاز آن در سیاه چادر کمک کرده تا در تابستان منافذ سیاه چادر باز شده و هوای داخل سیاه چادر خنک شود و در زمستان منافذ آن بسته تا از ورود سرما و باران جلوگیری شود.بافت این گونه پوشش حفاظتی در مناطق عشایر نشین کوچ روی استان ایلام  انجام می شود.

44

668648_b9hgfdE3

111111111111

......>میخواهم بیشتر بدانم<.......

 

آریاس بازدید : 708 یکشنبه 15 تیر 1393 نظرات (1)
استان ایلام معروف به عروس زاگرس. +تصاویر

پایگاه خبری تحلیلی مهرورزی: استان ایلام مهد تمدن ۱۰هزارساله ای است.این استان در کتیبه های بابلی (آلام یا آلامتو) آمده است به قولی معنی کوهستان یا (کشور طلوع خورشید) را میدهد. استان ایلام که در جنوب غربی کشور قرار دارد از شمال با استان کرمانشاه و از جنوب با استان خوزستان از شرق با استان لرستان و از غرب با کشور عراق هم مرز می باشد.

1.

این سرزمین با طبیعتی شگفت انگیز در میان ارتفاعات رشته کوه های زاگرس قرار گرفته است.شمال و نیمی از شرق این استان کوهستانی و بسیار سر سبز و جنوب و نیمی از غربش بیابانی و صحرا مانند می باشد.به همین جهت این استان بسیاز زیبا چهار فصل می باشد و در ایام تعطیلات مورد توجه گردشگران ومسافران بسیاری قرار می گیرد.

غار زینه گان، دریاچه دوقلوی سیاه گاو،آبشار اما ، قلعه کنجانچم،موزه مردم شناسی قلعه والی شهر ایلام،قلعه شیاخ،چشمه های آبگرم،آتشکده سیاهگل،رودخانه پرخروش سیمره،آتشکده موشکان،تنگ بهرام چوبین و …

 

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    کدهای اختصاصی