loading...
کُــــــــــــــــرد
آریاس بازدید : 2477 سه شنبه 18 شهریور 1393 نظرات (0)

ناصر رزازی (۱۳۳۴ فرزندصالح ) خواننده، شاعر و نویسنده کردستان ایران است. او یکی از مشهورترین و محبوبترین خوانندگان تاریخ کرد به شمار می آید.

او در در یک خانواده فقیر و تنگدست در محله کانی کمیز سنندج زاده شد ولی بیشتر زندگی خود را در خارج از ایران و در کشورهای سوئد و عراق گذراند.

وی در اوایل انقلاب ایران که یکی از پیشمرگ‌های حزب کومله کردستان بود. به عراق رفت . بعد از آن با نا آرام شدن عراق به اروپا رفت اما فعالیت هنری خود را ادامه داد و حتی به فعالیت فرهنگی هم پرداخت و پس از حمله آمریکا به عراق و سقوط صدام حسین دوباره به عراق بازگشت.ناصر دو فرزند پسر به نامهای ماردین و کاردو یک دختر به نام دلنیا دارد. دلنیا رزازی دختر ناصر رزازی نیز همانند پدر و مادرش در این عرصه مشغول فعالیت هنری می باشد.مرضیه فریقی همسر او نیز در تابستان ۲۰۰۴ در یک سانحه پزشکی درگذشت.

ناصر یکی از استادان بزرگ موسیقی کردی به شمار می رود. وی علاوه بر خوانندگی در نگارش و ادبیات کردی مهارت بسیار زیادی دارد. به عقیده وی موسیقی تنها از طریق دانشگاه ها و مدارس آموخته نمی‌شود؛ بلکه سرو کار موسیقی با دل و احساس آدمی است. او در انتخاب شعر بسیار نازک بین است و در بیشتر اشعارش مربوط به خودش است. او از خوانندگان پیشین و حاضری هم چون حسن زیرک، مظهر خالقی و عثمان هورامی تقلید نموده است.

ناصر رزازی علاوه بر کار خوانندگی به تدریس زبان کردی و ترجمه و تألیف نیز می پردازد.

برای دانلود اهنگ کرماشانکم و ترجمه متن آن به ادامه مطلب برید

آریاس بازدید : 2243 یکشنبه 16 شهریور 1393 نظرات (1)


مصاحبه با سيروس امامي

سيروس امامي از خوانندگان جوان کرد ايلامي است که با لهجه هاي مختلف کردي آواز مي خواند.
سيروس در ايلام با الهام از صداي خوانندگان بزرگي چون حسن زيرک و علي اضغر کردستاني و ناصر رزازي در عرصه خوانندگي پا گذاشته است.


او به کلاس موسيقي نرفته است ولي در کار عملي با نت ها و شيوه علمي خوانندگي آشنائي پيدا کرده است.

در مصاحبه اي  با او در ادامه مطلب

آریاس بازدید : 1023 شنبه 08 شهریور 1393 نظرات (0)

مَظهَر خالِقی "مه‌زهه‌ری خالقی" در شهریور سال ۱۳۱۷ در سنندج در میان خانواده‌ای از مشایخ کردستان دیده به جهان گشود. در اعوان جوانی نخست به مدت ۱۱ سال به آموختن و فراگیری موسیقی اصیل ایرانی و تمرین سبک ها و ردیف های آواز فارسی پرداخت و اولین اجرای آواز او در اواخر دهه سی در رادیو سنندج به زبان فارسی ضبط شده است. وی سپس در رشته فیزیک در دانشگاه تهران ادامه تحصیل داد و بنا به تحصیلات دانشگاهی ابتدا در دبیرستان های تجریش و شمیران دبیر درس ترمودینامیک بود، اما دوستی با شادروان انجوی شیرازی او را به رادیو کشانید تا به ترجمه مطالب ادبی و هنری زبان کردی بپردازد و به همراه دیگر هنرمندان کرد مانند یوسف زمانی، کامکار، مجتبی میرزاده، سواره ایلخانی زاده، محمدصدیق مفتی زاده، محمد کمانگر، فریدون مرادی، شکرالله بابان ، عثمان احمدی، ابراهیم ستوده، عابد سراجالدینی و...، به ترویج و اشاعه زبان و ادبیات کردی کمک کند. در حین همکاری با ارکستر رادیو، خالقی با اکثر هنرمندان وزارت فرهنگ و هنر مانند " ناصری، کسروی، بهاری، حنانه، گلسرخی، شجریان و..." آشنا می شود و تحت تاثیر آنان تجارب و آموخته‌هایش را سمت و سوئی خاص می دهد.

دانلود آهنگ در ادامه مطلب

آریاس بازدید : 668 یکشنبه 19 مرداد 1393 نظرات (2)

                 کورد                  


ده فته ر بر بکه م له شیعر کوردی

ترسم پیم بوشن تو هوچ نه کردی

بیلا بنوسم خاترات رووز

تا که له م نه و گه جی ته م و توز

تا زنده م نوسم وه قه له م خوه م

تا وه کورد زووان خه زمه تی بکه م

مه ردم بزانن ئه گه ر تو مردی

جاوید بمینی زووان کوردی

ئوشم ئه را کورد گیان نسار بکه م

چه خاستر خه زمه ت وه ئه شعار بکه م

 

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    کدهای اختصاصی