loading...
کُــــــــــــــــرد
آریاس بازدید : 668 یکشنبه 19 مرداد 1393 نظرات (2)

بیوگرافی شاعر:

علی­شاه حیدری­زادی (مشهور به علی­شاه­خان) یکی از بزرگان، شاعران و سخنوران این دیار کهن و اهورایی یعنی عروس زاگرس است که آوازه­ی وی نه تنها در ایلام بلکه در کرمانشاه و  لرستان نیز طنین انداز شده است.

علی­شاه­خان فرزند الهی خان از بزرگان ایل خزل و منطقه­ی زنجیره است که در سال 1320 خورشیدی در خانواده­ای ثروتمند، سرشناس و آشنا با علم و اخلاق و سواد به دنیا آمد. وی تحصیلاتش را در زمان حکومت پهلوی تا پایان دوره ابتدایی ادامه داده و بنا به دلایلی هرگز موفق به ادامه تحصیل نشد اما از هوش، نبوغ و استعداد سرشاری برخوردار بود و خط زیبایی هم داشت.

حیدری­زادی به دلیل قرار گرفتن در بطن جامعه به آرامی الفبای اخلاق و معاشرت را از بزرگان آموخت و آن را در زندگی روزمره­اش به کار بست. به گونه­ای که نه تنها در میان مردم زادگاه و ایل خزل، بلکه در میان اغلب ایلات استان شهره شد و در اکثر مراسمات اجتماعی که بزرگان قوم حضور داشتند حاضر و ناظر بود.

بنا به گفته معمرین و کهنسالان که ویراستار شخصا با آنان گفتگو کرده وی در دهها مراسم خون صلح (خون بس) و آشتی­های قومی و قبیله­ای حاضر بوده و  یکی از افراد مصلح ایل خزل به شمار می­رود که در جنگ هشت ساله و در جریان باز پس گیری منطقه ی میمک که بعدها به فاتحان میمک مشهور شد، حضوری فعال داشته. او با کلام غرا و آوردن برخی اشعار خود در میان بحث­هایش، باعث به فیصله رسانیدن مشکلات و مصائب مردم و ایجاد جو تفاهم و مودت دائمی می­شد.

در میان دست نوشته­های وی به برخی از این مراسمات که در مناطق گوناگون استان یا کشور بوده تشکیل شده اشاره رفته، همچنین شاعر شجره­نامه­ی خاندانش را به صورت نظم در آورده است. بر اساس شجره نامه، شاعر فرزند الهی خان، الهی خان فرزند صید عباس، صید عباس فرزند مامی، مامی پسر امام علی، امام علی فرزند حیدر بگ، حیدربگ پسر شمسینه وند و این شخص به همراه خیره وند، مرشدوند و قلیه وند، چهار رأس ایل بزرگ خزل را تشکیل می دهند و از هر یک از این افراد، طایفه ای به جای مانده است.

سرانجام این بزرگ­مرد ایلامی پس از عمری سرشار از شکوه و سعادت و مردم­داری در اردیبهشت سال 1382 دعوت حق را لبیک گفت و به سرای باقی شتافت. بی­تردید یکی از آرزوهای وی همان گونه که در اشعارش آورده، انتشار دفترهای شعریش بوده که به حمدا... این آرزو پس از رحلت وی به حقیقت پیوست. او این آرزو را در یکی از ابیات کتابش چنین آورده است:

هه ر وه ختی مردم سپاردیام وه گل

ئه وسا ئه شعارم په خش که ن له خزل

در پشت جلد کتاب دار ئاسو که توسط انتشارات وزین زانا منتشر شده، استاد ظاهر سارایی آورده است: زنده یاد علی شاه حیدری زادی، شاعر مجموعه ی (دار ئاسو) یکی از چهره های نام آشنای کردی ایلامی است. او به سال 1320 در روستای زنجیره ی شهرستان شیروان و چرداول از استان ایلام چشم به جهان گشود و در 19 فروردین 1382 روی در نقاب خاک کشید. سلامت زبان، سلاست گفتار، تنوع مضمون و صفا و صمیمیت و مهرجویی از شاخصه های شعری اوست.

به هر تقدیر اینجانب (عباس محمدزاده) قصد ندارم تا مصایبی را که در ویرایش کتاب دار ئاسو بر من گذشت بیان کنم و ذهن فرهنگ دوستان نیک اندیش را مکدر نمایم اما این کتاب گلچینی از دو هزار و دویست صفحه شعر کردی با رسم الخط فارسی و قلم خوردگی ها و ... بود که تنها عشق و علاقه به عرضه ی یک محصول کامل و بی عیب و نقص باعث تداوم کار ویرایش گردید و پس از شش ماه کار شبانه روزی جهت چاپ آماده شد و تحویل انتشارات زانا گشت.

با این اوصاف وجود امیدوارم که مخاطبان ادبیات کردی جنوبی و دوستان عزیز این کتاب را خریداری نمایند و برای فروش بیشتر آن تبلیغ کنند تا در آینده جلد دوم از اشعار زنده یاد علی شاه خان هم وارد بازار گردد.  این قلم امیدوار است که دار ئاسو بتواند رضایت علاقه­مندان به اشعار این شاعر، سخن­ور و مصلح ارجمند و فقید را فراهم آورد. منتقدین محترم هم می­توانند ایراد و اشکالات کتاب را از طریق این وبلاگ و امیل انتشارات زانا به اطلاع برسانند تا انشاا... در چاپ های بعدی اصلاح گردد.

 برای خرید انلاین کتاب کلیک کنید

گزیده ی اشعار کردی زنده یاد علی شاه خان حیدری زادی

 

 


ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط رضا در تاریخ 1394/05/20 و 23:44 دقیقه ارسال شده است

ده ست خوش کاکه گیان هیوادارم همیشه خوش و سلامت بیت

این نظر توسط لینک باکس کلوپ 98 در تاریخ 1393/05/23 و 1:28 دقیقه ارسال شده است

سلام
دوست خوبم سایت بسیار خوب و باحالی داری
اگه میخوای بازدیدت از اینی که هست بیشتر بشه و طرفدارای سایتت چند برابر بشه میتونی لینک باکس کلوپـ98ـ رو بزاری تو سایتت و لینکاتو اونجا بفرستی
بازدیدت خیلی سریع چند برابر میشه.
ضرر که نداره. یه بار امتحان کن.مطمئنم خوشت میاد.
Box.Cloop98.ir
پاسخ : لینک باکستون به درد نمیخوره


کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    کدهای اختصاصی