loading...
کُــــــــــــــــرد
آریاس بازدید : 403 یکشنبه 26 مرداد 1393 نظرات (1)

 

 

 

 

 

 

 

 

مردمشناسی

گویش مردم منطقه کردی کلهری است و مذهب شیعه جعفری دارند. مردم آسمان آباد از لحاظ قومی یکی از تیره‌های ایل خزل به نام قُلیوند می‌باشند که به خاطر همسایگی با ایل ریزه وند واقع در دهستان ریزوند به گویش ایشان تکلم میکنند.ایل خزل دارای چهار شعبه اصلی است به نام های خیره وند،قلیوند،مرشدوند و شمسی وند که از میان این چهار شعبه قلیوند ها و شمسی وندها به دلیل همسایگی با حوزه گویش وران کلهر به این گویش تکلم میکنند

 

دوران جنگ تحمیلی

پس از اشغال میمک توسط مزدوران بعثی در سال 1361،ایل غیور خزل برای حفظ کیان ایران اسلامی به پا خواست و فاتح منطقه عملیاتی میمک در دوران دفاع مقدس شد.

 

سابقه تاریخی

از آثار باستانی منطقه می‌توان شهر و قلعه گم‌گم واقع در کوه بانکول[۳]. که متعلق به شهر باستانی' مهرگان قذق' می‌باشد و همچنین تپه‌های باستانی یا چغا را نام برد.
قبرستان تاریخی کل کل در۴ کیلومتری شمال شهر آسمان آباد واقع شده‌است.[۴]


از آثار ملی ثبت شده این منطقه می‌توان به تپه کل کل ۱، تپه کل کل ۲ و تپه چغاگلان ۱ اشاره کرد.[۵

 

جمعیت

جمعیت شهر "آسمان آباد" در سال ۹۰، حدود ۲۰ هزار نفر است.[۶]

 

جاذبه‌های گردشگری

چرویر واقع در ۲ کیلوتری جنوب غرب شهر آسمان آباد یکی از جاهای زیبا و دلنشین این منطقه می‌باشد که از حیث دارا بودن طبیعتی بکر جنگلی با درخت‌های انبوه و سر به هم پوشیده با چشمه‌های جوشان در تمامی فصول سال بخصوص فصل بهار پذیرای دوستداران طبیعت می‌باشد.

دراوهر واقع در ۲ کیلوتری جنوب شهر آسمان آباد یکی از دره‌های زیبا و دلنشین این منطقه می‌باشد که از حیث دارا بودن طبیعتی بکر جنگلی با درختهای سر بهم پوشیده در تمامی فصول سال بخصوص فصل بهار پذیرای دوستداران طبیعت می‌باشد. از دیگر جاهای دیدنی منطقه می‌توان به پشته، دره گرمه و... اشاره کرد.

امامزاده میر حمزه و مکان‌های زیارتی این منطقه می‌باشد، که در همه روزهای هفته بالاخص روز چهارشنبه پذیرای زائران می‌باشد.

 

 

 

ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط admin در تاریخ 1393/05/27 و 23:01 دقیقه ارسال شده است

سلام
طبق آمار دقیق سایت متاسفانه از سایت شما ورودی به باکس وجود ندارد و این تنها ما هستیم که لینک های شما را به نمایش میگذاریم.
جهت تایید لینکتان لطفا منویی در بالای سایتتان ایجاد نموده و کد را درون ان قرار دهید تا به صورت واضح به نمایش در بیاید.
موفق باشیدشکلک
پاسخ :


کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    کدهای اختصاصی